torsdag 8 maj 2008

Torsdag - man ska inte ropa hej ...

Jaha, verkar som om jag var lite snabb med att skriva att operationen gick bra. Brist i kommunikation mellan mig och ansvarig läkare fick mig att tro att det hade gått bra, ingen sa något annat. Meningen var ju att få in en slang mellan galla och tarm för att avlasta min lever. Tyvärr gick det inte att få den på plats så den drenage slang som sticker ut ut sidan på mig som jag trodde skulle vara väldigt provisorisk och bara sitta där i några dagar kommer att sitta där ett tag. (stort ljudligt SUCK!) Fan! vad det känns surt att behöva ha den över sommaren. Det gjorde mig så ledsen, det har varit så skönt om ingreppet hade lyckats. Men om jag ska kunna fortsätta med cellgifterna så måste min lever få avlastning och det kan den bara få med hjälp av ett drenage ut ur kroppen och så är det med det!

De har hittat en liten tumör i ryggen som till viss del skulle kunna förklara varför jag har så ont. Den kan vi förhoppningsvis stråla bort och det kommer att tas tag i så snart som möjligt. Man har även lyckats hitta en liten blodpropp i mitt vänstra ben som måste åtgärdas, för tillfället sker det med hjälp av blodförtunnande medel.

All den information jag nu gav er trillade på mig som en bomb igår vilket gjorde gårdagen minst sagt jobbig och jag kände inte att jag kunde skriva ngt. Men nu när det har lagt sig och fått sjunka in lite mer så känns det bra att skriva igen. Jag vet att det kan tyckas att jag lämnar ut mycket som många kanske skulle behålla för sig själva. Men jag har valt att vara öppen med det som sker och det är för mig ett bra sätt att hantera hela jävla situationen.

Idag har jag haft många besök. Först kom Eva en granne med lite blommor och hälsningar från familjerna på Oxelvägen. Sen kom Anna upp en liten sväng på förmiddagen innan hon skulle in till stan och klippa sig. Jakob kom vid lunch och hade med sig en salami/brie-chiabatta och en coca cola till mig. Det var grymt gott. Han satt här en lång stund och var med och lyssnade när bla läkare och annan personal var här och pratade med mig. Skönt att ha ett par extra öron som lyssnar så att man kan bolla det som sas när de har gått. Hampus kom efter jobbet och pappa med, han hade med sig en ny nätanslutningssladd till datorn, den gamla gav upp igår, den provisoriska lagningen efter Ralphs påhopp höll inte längre. Pappa åkte hem och mamma löste av, hon och Hampus var kvar till halv nio och vi hade det riktigt mysigt. I morgon kommer Tova, pratade med henne en lång stund över telefon idag, förberedde henne på slangen. Hon verkade helt ok med det ”bara det gör dig bättre så”, shit vad hon är underbar. (Kolla in KP-Carros inlägg från igår, gjorde mig glad - tack! Och tack för alla andra inlägg såklart också det värmer)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare Broder!

Surt med alla motgångar! Jag har skrivit det många gånger förut och jag skriver det igen: Du är fantastisk på att hålla modet uppe och komma igen. Han har det inte lätt Tengil, rätt åt honom!
Jag har skrotat Expressen som startsida på hemdatorn - numera är det: www.danieledman.blogspot.com som gäller.

Take care!
Bankis

PS
En slang, vad är det? Du kunde väl fått ett helrör i stället...
DS

Anonym sa...

Hej Danne,

Fortsätter att läsa din blogg varje dag. Du är verkligen en hjälte i din fantastiska styrka och öppenhet!

Dags för lite goda nyheter nu tycker jag - det har du VERKLIGEN förtjänat!

Massor av styrkekramar
Bilbo-Sofia

Anonym sa...

... men skulle ett helrör verkligen vara rätt medicin för att avlasta levern? För mig brukar det vara precis tvärtom ...

Kämpa på - dubblar mitt erbjudande till två pilsner. Och kanske ett helrör ...?!

VSO!
S.E.

Anonym sa...

Fortsätt kämpa! Vi är många som tänker på dig!