tisdag 13 maj 2008

Tisdag - hur blev det så här?

Det gick inte att skriva igår. Fick så mycket information om läget och hur vi går vidare från det att hjärnan blev full. Nu har det fått sjunka in lite och jag kan koncentrera mig på att ladda om och kämpa vidare. Följande är min tolkning av läget. Jag kan ha en del fel men på det stora hela sammanfattar det nog en hel del. Mycket svammel och jag har säkert glömt ngt i följande lite osammanhängande text.

Problem 1: Min lever måste återhämta sig så att jag kan fortsätta med cellgiftsbehandlingen.
Lösning: Drenageslangen i sidan, ev nytt försök att få in slang mellan galla och tarm. Vill verkligen försöka att få in slangen, dels för att det skulle vara effektivare, man behöver ju galla för matsmältningen. Och att slippa ha en slang som sticker ut skulle hjälpa psykiskt och praktiskt Så fort levervärderna gått ner tillräckligt kan vi börja med gift igen och de går ner ganska fort - bra!

Problem 2: Smärtan som gör att jag i nuläget inte ens kan stå upprätt eller ligga helt utsträckt.
Lösning nr 1, ev. finns det en tumör precis i det område där jag har som mest ont som lätt skulle kunna strålas och smärtan skulle förhoppningsvis kunna lindras. Det dåliga med det skulle vara att jag hade spridning till ryggen/skelettet Behandlingsbart iof men spridning är ju inte bra. Lösning nr 2, får med mig en morfinpump hem där jag själv kan styra dosering med en knapptryckning. Problemet med den är att det blir ännu en pryl som jag skulle vara uppkopplad mot, snabbt och effektivt mot smärtan men ganska otymplig. Man kan tydligen även dricka morfin, vi ska prova det i em eller i morgon. Den lösningen lockar mer, inte lika snabbverkande som pumpen men enklare och jag slipper sitta fast i en maskin. I tablettform, som innan. Det enklaste men också den lösning som verkar mest långsamt, men om jag är lite lyhörd på min kropp kan jag förhoppningsvis lära mig att ta innan smärtan bryter igenom. Till slut så var jag var ju inte i toppform direkt när jag lades in och dryga tre veckor sedan och dryga tre veckor liggandes har inte hjälpt. Att bygga upp muskler igen kommer att ta lite tid men kommer ju också förhoppningsvis hjälpa mot smärtan.

Problem 3: Blodpropp i benet, vet inte så mycket om det igenligen annat än att det känns väldigt onödigt.
Lösning: Blodförtunnande och ???, som sagt, vet inte så mycket om det

I det långa loppet så ska ju cellgifterna, (som vi förövrigt ska byta ut mot en annan form då den kombination jag är satt på idag ej fungerar som det ska) göra sitt jobb och förminska tumörerna vilket i sin tur låter mig bli fri från smärtan och frisk igen. Själva tarmvredet som jag åkte in för har nästan blivit en bisak i sammanhanget som tidsmässigt skedde samtidigt som min lever packade in och tog en paus. Stygnen tog vi bort idag och det verkar läka på fint.

Ovan handlade ju om det rent fysiska, med själen är det lite mer komplicerat. Alla bakslag gör att det ibland känns som jag tar ett steg framåt och sen två tillbaka. Tänk om det kunde få flyta på i rätt riktning nu, att de insatser som nu görs ger snabba om synbara resultat. Att jag åkte på tarmvred känns så jävla onödigt, jag behöver ju alla mina krafter mot Tengil (hälsningen är framförd, tack Ögat! Han blev lite skakis).

Smärta är så komplext och kan upplevas på olika sätt. Och där det gör som ondast nu är igentligen i skälen, det är en form av smärta som fler kan uppleva och dela. Önskar så att bli frisk, för allas skull. Tänk att slippa ha den här skiten som alltid finns där som ett litet elakt åskmoln en vacker sommardag, det behöver inte komma över oss men det finns där hela tiden som ett litet orosmoln. Att vara den person som jag är har med all säkerhet gjort min resa lättare men tänk att få uppleva 100 % lycka utan ett enda litet moln på himlen, jag längtar så ...

32 kommentarer:

Anonym sa...

Har svårt att hitta bra ord, men mina tankar är med dig. Mota bort Tengil nu!

Säg till om det är något jag kan göra för dig.

/normal

Anonym sa...

Bra att du formulerar dig! Är alltid lättare att "beta av" hindren om de finns konkret uppradade, och inte bara lurkar i bakgrunden som undflyende monster. Tengil har vi namn på. Död åt den jäveln! Men vad kallar vi de övriga? Leverbiffen? Gallskrikan? Ynkryggen? Skit samma - bort ska de!

Vilod!
S.E.

Anna sa...

Heja dig, det här fixar du. Det har du ju för övrigt löööövat. Ta Tengil vid hornen och släng honom åt helvete. Och jag tror som du, att din personlighet och ditt goda humör lägger saken i ett annat läge. Således kommer du att spöa även Leverbiffen, Gallskrikan och Ynkryggen. Det hör man ju på namnen att det är ena patetiska jävlar.
Men det där med 100&-ig lycka.... Hur tänkte du då? (Fniss - ursäkta om jag regnar på din parad, men det finns ju faktiskt inte.)
Kram!

Anna sa...

Oj då, %-tecknet blev ett &...
Men du e ju inte dum så.

Anonym sa...

Vid genomläsning verkar det som om du fått med allt. Den där lilla rörstumpen (ERCP har jag för mig man kallar dem men vad det betyder plockar jag endast fram ur minnents spindelväv på särskild begäran - dock kommer de aldrig när man ropar på dem) mellan gallan och ut i tarmen är definitivt att föredra kosmetiskt men har en viss faiblesse för att lossna och kan då återfinnas i.....nåja, never mind, man sätter en ny: Du är rejält hungrig nu och önskar stadig föda med fett; Sushi tror jag man klarar med minimal gallåtgång.
Morfin att dricka.......hmmmm, borde gå med limejuice och något stänk angostura och kanske en doft absinth.... njaäeee, tas nog rostfri, ingen alkohol till morfin, påverkar ventilationen visst.
Fragmin eller annat propplösande till benet. Vill varna för kaustik soda, Rasande effektivt men men, kosmetiskt förödande. Fragmin eller Klexane ger snyggare ben (betydligt!) och badsäsongen är nära. Dessutom är behandlingen bara tre månader lång. tengil har gett sig på fel man, så är det bara! Ata, träna och hålla dig smärtfri med viss assistans är ditt jobb nu. Tekniken för det övriga lejer du bort för åtgärd hos betrodd personal. Vi kan tyvärr gå vägen åt. Men vi står där tätt tätt tätt och pekar ut var vägen går!
Guffa

Anonym sa...

Hoppsan här slant det iväg ser jag nu. Det skall stå:" Vi kan tyvärr inte gå vägen åt dig. Men vi kan....etc.

Anonym sa...

Hoppsan här slant det iväg ser jag nu. Det skall stå:" Vi kan tyvärr inte gå vägen åt dig. Men vi kan....etc.

Emm´s design sa...

Jag längtar också till den dagen du blir frisk....
Och det kommer inte dröja länge. Du är stark, har rätt inställning och all drivkraft i världen för att klara det!

Anonym sa...

kram

Anonym sa...

Vi är väldigt många som sänder dig varma tankar från Hasselbacken i morgon!
VSO!
Hemstellan

Anonym sa...

Daniel,
Vi saknar dig järnet. Och Island var inte vad det kunde ha varit om du hade varit med...
Saknade definitivt din fiskmun!
kramar /Sanna o Kicki

Anonym sa...

Stå på dig och kämpa mot tengil. Den rackarn är inte värd att existera. Kram och hör av dig om du behöver tugg!!!

Anonym sa...

Vi kommer att tänka på dig ikväll

//VSO Ögat

Anonym sa...

Massa styrka skickar jag till dig telepativägen!

Kram Bilbo-Sofia

Anonym sa...

Broder Daniel ;)
På Hasselbacken för ett år sedan var allt annorlunda. Det kommer att bli minst lika bra igen.
Är det ok om jag kommer upp före kalaset med lite medicin...?

Tjenare Klockren, hur är det fatt?
Risig i kroppen - men klar för ett spratt?
Tänkte att före kalaset i kväll -
smuggla in en trekavartsliters-putell:
Fråga ej syster – hon säger nog stopp!
Jag kopplar slangen - och hänger den opp:
nyöppnad Skåne är ypperligt dropp!

Känn hur det livar och snart: ett, tu, tre -
är det som du på kalaset var me’!
Frisk som en nötkärna – du rockar fett!
”Säg, ska du köpa en blå snapsbiljett?”
Svingar en bägare, njuter av sill;
knäckebrö’macka; potatis med dill:
armen i vinkel – kan knappt ligga still.

Syster nog undrar, står där som ett fån:
”Var kommer den tombuteljen ifrån?
Sprit ska ej nyttjas för invärtes bruk!
Nej, sluta tramsa – du kan ju bli sjuk!”
”Sjuk?”, säger du. ”Nej, jag känner mej bra…!”
”Det var precis vad min lever vill ha,
dags checka ut nu, ja, jag måste dra!”

Det var det sista de såg utav dej:
Danderyds Sjukhus var inte din grej!
Livet här ute är din cup of tea,
med Tova och Ralph – just så får det bli!
Man önskar det gick att fixa just så,
med en flaska Skåne, möjligen två.
De blev, så att säga, Tengils ridå!

VSO
Bankis!

Unknown sa...

Shit, vilken njutbar dikt
nu kommer Daniel aldrig att få gikt

Möjligtvis syrran efter dig
och Tengil bakom sig

Hurra för Majsto Edman
han är så himla grann

Släng o däng
på din gamla sjukhussäng

Kram o hej
skynda dej

Carro

Anonym sa...

Godmorgon.

Vi tog ett par extra glas av varje åt dig igår. Det märks lite extra idag...

Bankis dikt är en njutbar läsning.

Bort med Tengil!


VSO /normal

Anonym sa...

Vi längtar också efter den dagen då inte ett enda litet moln finns på himlen...

Kram Kristin & Peter

ps Vilken stilig herre Ralph har blivit, mustasch och ögonbryn och allt. ds

Anonym sa...

OK Daniel, läget är tillfälligt ändrat och just nu har ditt bloggskrivande hamnat litet på efterkälken. Vi är nog ganska många som väntar otåligt med trummande fingrar på att du skall återkomma. Tusan....den här bloggen är mycket viktigare läsning än vilken dagstidning som helst.
så tengil (jo, jag stavar alltid den lurken med liten bokstav, jag vägrar att visa den s...stöveln någon som helst respekt - någonsin) tog till ett särdeles osportsligt skamgrepp. Desto större blir hans skam och din seger när allt är klart och du är tillbaka!Väntar således tåligt men om det på något sätt kan underlätta så håller jag andan till dess du är åter...
Guffa

Anonym sa...

Hej Daniel,
nu har det gått flera dagar sen ditt senaste inlägg och det är nog många med mig som är oroliga över hur du mår. Jag sänder dig de största och varmaste krya på dig och bli bra nu kramarna.
Cattis med familj

Anonym sa...

Jag sitter vid mitt skrivbord kvar
Och känslorna de stiger
Man undrar just hur du det har
När bloggen stilla tiger

Vi väntat nu i snart sex dar
På nästa rapportering
Men ännu inget svar vi har
Det blir liksom tortering

Det finns ett gammal talesätt
Att tystnaden får tala
Men när det blir på detta sätt
Blir tystnader brutala

Vi vill ju väl. Du ska bli bra
Bli frisk och det med ränta
Med hopp om inlägg snart så ska
Vi sitta kvar och vänta

VSO

Ögat

Anonym sa...

Hej Daniel

Lenge sedan du skrev på din sida, skickade sms till dig i fredags hoppas att du har fått den. Du er i våra tankar:)

Kram Anna och familjen i Oslo

Anonym sa...

Hej alla kommentatörer!

Jag har hälsat på Daniel på intensiven på Danderyds sjukhus idag. Han hälsar att bloggen ligger nere så länge han är där eftersom man inte får ha privata elektroniska apparater som stör den ordinarie utrustningen - som på flygplan ungefär.
Han hälsade och tackade för alla glada tillrop och lovade att skriva så snart han kom ut därifrån.

Förmedlat av
Bankis

Anonym sa...

Kramar från Jenny Sven och Ingalill

Patti sa...

Vi tanker pa dig Daniel-san.
kramar fran Rom o Patti

Anonym sa...

Hej Daniel,

manga kramar fran Helena och familj.

Anonym sa...

Sk!

Fick nys om din blogg efter Hasselbacken förra veckan. Vilken läsning! Vilken resa! Ser fram emot fortsättningen när du kommer ut från intensiven.

VSO
Ta Toon

Pernilla sa...

Vill bara skicka en stor KRAM / Pernilla

Anonym sa...

Va bra att du har haft spejare där inne på intensiven som berättar för oss att vi behöver bara längta lite lite till för snart är du ute o då skriver du igen! Saknar dina inlägg.
Kram KP-Carro

Anonym sa...

Hej!
Antar att flera med mig går in på Daniels blogg och gör refresh ett otal gånger per dag. Därefter kontrolleras räknaren för kommentarer: Oförändrat - tills nu!
Enligt vanligen välinformerade källor skulle operationen med dränageslangen mellan galla och tarm (se blogg 13 maj) äntligen ha lyckats! Intensiven får se sig om efter en efterföljare till Daniel eftersom han inom kort kommer till en avdelning där vården inte är fullt så intensiv - men bra!
Förflyttningen medför också att det inte är lika många elöverkänsliga apparater, vilket i sin tur möjliggör ett återupptagande av bloggskrivandet. Så långt informationen från min källa, samt några små egna slutsatser.
Sedan är det bara skrivlusten och orken som ska till också. Det kommer nog så småningom.

PS
Det här är nog mycket jobbigare
än vad Tengil tänkt sig. Skulle
tro att han mött sin överman och
drar sig tillbaka snart. Heja
Daniel!
DS
/Bankis

Anonym sa...

Hej Daniel,
tack før att jag fick komma idag och besøka dig. Snart ser vi dina fantastiska ord på bloggen igen ser fram emot det.
Tenker på dig!!

Kram anna i Oslo

Anonym sa...

Hej Daniel!
Guuuud sa skont att hora lite fran din "spion" om hur det gar.. Och att det har gatt bra! Vad skont. Men du forstar val att du inte bara kan sluta skriva utan forvarning????!!!! Vet du hur manga chokladkakor som har gatt at de senaste dagarna????!!
Hoppas du piggnar till snabbt nu! tanker jatte mycket pa dig!
Massor av kramar theresa/utrecht